Asahi oficiálně převzalo Prazdroj


V pátek 31. března 2017 se japonský gigant Asahi Group Holdings Ltd oficiálně stal novým majitelem nejcennějšího českého pivovaru – Plzeňského Prazdroje. Prodej všech pivovarnických aktivity v ČR, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku bývalého majitele Prazdroje, pivovarnické skupiny SABMiller, byl jednou z podmínek souhlasu Evropské komise ke sloučení AB InBev a SABMiller v hodnotě více než 100 miliard dolarů. Asahi tak kromě Prazdroje koupil dále maďarský Dreher, polskou společnost Kompania Piwowarska (značky Zubr, Tyskie, Lech), rumunský Ursus a slovenský Topvar (Šariš, Smädný Mních).

Asahi Group Holdings je globálním výrobcem piva, lihovin, nealkoholických nápojů a potravin. Působí ve více než 100 zemích a regionech po celém světě. Největší podíl na tržbách Asahi mají právě alkoholické nápoje a pivo (57 %) a až do současnosti více než 80 % tržeb generovala společnost v Japonsku. Pivní portfolio Asahi zahrnuje pestrou škálu produktů včetně ikonických značek Asahi Super Dry, Peroni a Grolsch.



Za všechny tyto pivovary zaplatil Asahi 7,3 miliardy eur (téměř 200 miliard korun). To je zhruba 14,8 násobek kombinovaného EBITDA 484 milionů eur těchto pivovarů za loňský rok. To je především vzhledem k faktu, že SABMiller byl nucen k prodeji, značně vysoká cena. Proti původnímu odhadu okolo 5 miliard eur se cena vyšplhala tak vysoko především kvůli velkému zájmu o Plzeňský Prazdroj a jeho značku Pilsner Urquell, která je klenotem celé transakce. Asahi soupeřilo hlavně s China Resources Beer Company, producentem piva z Hongkongu, a investorskými skupinami Jacobs Holding, Advent International, což vyhnalo cenu vysoko.

Asahi má ale s placením astronomických částek za evropské pivovary zkušenosti již z loňska, kdy za 2,55 miliardy eur koupil od amerického AB InBevu jeho evropské značky Peroni a Grolsch. Tato částka představovala shodou okolností také zhruba 15 násobek EBITDA těchto dvou pivovarů. Investice 9,85 miliardy eur (zhruba 265 miliard korun) do evropských pivovarů je sice pro Asahi perspektivní a dosáhne díky tomu na třetí největší tržní podíl, ale na druhou stranu není Asahi tak velkou společností, aby pro ni byla takováto částka zanedbatelná.






Asahi Group v současnosti disponuje hotovostí zhruba 422 milionů eur. Jako zdroj financování svých evropských investic vedení Asahi uvedlo především bankovní úvěry. Ty jsou ale vzhledem k záporným úrokovým sazbám v Japonsku poměrně levné a neměly by tak pivovar zatížit vysokými náklady. Přesto jde o zhruba 58 % veškerého majetku Asahi a lze tak očekávat výrazný růst zadluženosti pivovaru, která se až do současnosti držela pod úrovní 60 %.

Vývoj hodnoty akcií Asahi Group



Asahi se tedy v nastávajících měsících a letech bude muset vypořádat s miliardovými úvěry a i když se jedná o poměrně solidně ziskovou společnost, žádná významná finanční injekce pro Plzeňský Prazdroj tak není pravděpodobná. Na druhou stranu Prazdroj ani žádnou pomoc nepotřebuje, za rok 2015 zvýšil zisk před zdaněním meziročně o 5 % na 3,7 miliardy korun. Tržby stouply meziročně o 3,3 % na 14,4 miliardy korun.

Nově nabytou pětici evropských pivovarů Asahi zastřešuje její nová dceřiná společnost Asahi Breweries Europe, která bude sídlit v Praze. Nizozemský Grolsch a italský Peroni zatím spadají pod Asahi Europe. Tyto dvě společnosti zatím fungují nezávisle na sobě a zodpovídají se tokijské centrále celé Asahi. Do budoucna však existuje pravděpodobnost, že pražská centrála posílí a stane se hlavním ředitelstvím evropských aktivit Asahi. Navíc ředitelem Asahi Breweries Europe se stal Paolo Lanzarotti, dřívější šéf plzeňského pivovaru. Prazdroj se tak dle očekávání stává středobodem nově formované evropské. Asahi nemá s evropským pivním trhem mnoho zkušeností a tak se může navíc od Prazdroje přiučit. Další otázkou zůstává také to, zda se bude výhledově měnit letitá spolupráce Asahi a konkurenta Prazdroje - Pivovarů Staropramen. Ty vaří pro Asahi značku Super Dry na export do celé Evropy.