Americký automobilový průmysl


V pátek 20. ledna proběhla inaugurace nového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Od listopadu, kdy vyhrál volby, se mu však již podařilo značně rozhýbat finanční trhy, podpořit růst inflace a posílit americkou měnu. Slíbil také zvýšit vládní výdaje jako stimulus pro ekonomickou aktivitu a snížit daňovou zátěž pro korporace. Chce také, aby automobilky vyráběly své vozy na území USA a omezit prostřednictvím cel dovoz zahraničních vozů. Zahraničním automobilkám, které budou vyrábět vozy jinde než v USA (například v Mexiku) hrozí vysokým clem a dalšími poplatky. Jaká je tedy současná situace na americkém automobilovém trhu.

Celkový počet prodaných vozů na americkém trhu loni mírně vzrostl na 17,55 milionu kusů. Největší tržní podíl si udržela automobilka General Motors, která sdružuje značky jako Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC. Společnosti v roce 2015 klesly tržby o zhruba 3,5 miliardy na 152,4 miliardy dolarů, ale podařilo se jí vykázat rekordní zisk 9,7 miliard dolarů (v 2014: 3,95 miliardy) díky nižší nákladovosti a mimořádným výnosům. Za loňský rok jsou analytické odhady pro General Motors pozitivní i přes zhruba 1,3% pokles prodejů na klíčovém americkém trhu a předpokládají růst tržeb na 163,7 miliardy dolarů a udržení vysoké úrovně zisku díky klesajícím nákladům. V roce 2015 plynulo 69 % tržeb General Motors z USA. Investoři jsou také optimističtí díky Trumpovým příslibům.

Graf: Vývoj hodnoty akcií GM



Na druhém místě v prodejnosti se udržela největší americká automobilka Ford, která však v USA také prodala méně vozů než v roce 2015. Šlo však o nižší pokles než v případě GM. Co se týče tržeb, je pro ani americký trh také klíčový a tvoří zhruba 62 %. Ford plánoval postavit novou továrnu v Mexiku za 1,6 miliardy dolarů, které měla vytvořit zhruba 2000 pracovních míst. Vzhledem k Trumpovým hrozbám vedení Fordu tento plán zavrhlo a místo toho investuje zhruba 700 milionu dolarů na rozšíření své stávající továrny v Michiganu.

Třetí nejprodávanější zůstala největší automobilka světa Toyota. Té se však prodeje snížily o téměř 2 %. Toyota byla také první zahraniční automobilkou, do které se Trump opřel. Podobně jako Ford, naplánovala Toyota investice do rozšiřování výroby v Mexiku, ze kterého dováží vozy do USA. To Trump razantně odmítl a pohrozil vysokou „přeshraniční“ daní. Toyota již vyrábí vozy ve městě Baja v Mexiku a nové staví továrnu za zhruba 1 miliardu dolarů v Guanajuatu. Toyota se vyjádřila, že zatím své plány měnit nebude a počká, až jakou oficiální politiku Trump zavede po své inauguraci. Akcie Toyoty však vzhledem k Trumpovým hrozbám mírně poklesly. Tržby ze Severní Ameriky tvoří 39 % z celkových tržeb Toyoty. Pokud by Trump svým výhružkám dostál, mohlo by to automobilku významně ovlivnit.

Graf: Vývoj hodnoty akcií Toyota



Hranici dvou milionu prodaných vozů za rok se podařilo překročit ještě Fiatu, který ale také zaznamenal mírný pokles prodejnosti. Naopak růst prodejů zaznamenaly další velmi oblíbené automobilky v USA Honda a Nissan, kdy dohromady prodaly více vozů, než nejprodávanější GM.

Co se týče oblíbenosti konkrétních typů vozů v USA tak prodejnosti jasné vévodí velké automobily typu pick-up jako je Ford F, který patří dlouhodobě k nejoblíbenějším vozům Američanů, Chevrolet Silverado nebo Dodge Ram. Tyto typicky americké vozy obsadily první tři příčky prodejnosti za rok 2016. Ve zbytku tabulky jsou také hojně zastoupené japonské automobilky Nissan, Toyota a Honda.

Tabulka: Nejprodávanější typy vozů v USA



Zajímavé je, že mezi prvními 20 nejprodávanějšími vozy v USA nenajdeme ani jedno od evropské automobilky. Celkově mají na prodejích za rok 2016 evropské automobilky Volkswagen, BMW, Daimler, Jaguar Land Rover, Porsche, Ferrari a Maserati zhruba 8,31 %. Přitom právě německé automobilky Volkswagen, BMW a Daimler (mateřská společnost Mercedes-Benz) se dostaly pod ostrou palbu Trumpovy kritiky. Vyčítá jim, podobně jako všem ostatním, že nevyrábí vozy na území USA a hrozí jim 35 % dovozní daní na auta vyrobená mimo území USA. Pro všechny tři zmíněné výrobce je americký trh poměrně významný. V roce 2015 tvořily tržby z USA 16,7 % tržeb Volkswagenu, 28 % Daimleru a 20 % BMW. Akcie všech tří tak zamířily v lednu dolů.

Graf: Vývoj hodnoty akcií Volkswagenu



Graf: Vývoj hodnoty akcií Daimler



Graf: Vývoj hodnoty akcií BMW



Německé automobilky přitom za posledních sedm let zvýšily výrobu osobních automobilů v USA více než 4x na 850 000 vozů ročně a zaměstnávají zhruba 33 000 lidí. Dalších 76 000 zaměstnávají němečtí dodavatelé dílů pro automobilový průmysl. Velkou část výroby z USA také exportují. Mercedes-Benz a BMW vyrábí v USA drahá sportovní SUV, kdy následně okolo 60 % exportují do Asie a Evropy.
Kromě toho ale mají také výrobny v Mexiku, což je přesně věc, která Trumpa irituje. Přesto šéf BMW Peter Schwarzenbauer oznámil, že se nadále drží svého plánu investovat zhruba 950 milionů dolarů v Mexiku do nové továrny, která by měla být dokončena v roce 2019. Audi z koncernu Volkswagenu dostavěla loni za 1,3 miliardy dolarů továrnu v Pueble v Mexiku s roční produkcí 150 000 vozů. A i Mercedes-Benz plánuje od roku 2018 montovat vozy v Mexiku ve sdílené továrně s Renaultem a Nissanem.

Nejvíce na Trumpově zvolení vydělal výrobce elektromobilů Tesla Motors. Jde automobilku, která je sice dlouhodobě ve ztrátě (za posledních 5 let prodělala více než 1,9 miliardy dolarů), šéfuje jí však charizmatický vizionář Elon Musk. Díky tomu ji investoři stále věří. Musk se navíc zná dobře s Trumpem, který si ho navíc vybral jako svého ekonomického poradce. Akcie Tesly tak zamířily prudce vzhůru a Tesla je tak čím dál více nadhodnocená.

Graf: Vývoj hodnoty akcií Tesla Motors



Tabulka: Poměrové ukazatele



Ukazatel P/E je v případně Tesly záporný vzhledem k tomu, že společnost nevykazuje zisk. Na konci roku 2016 byli investoři ochotní zaplatit za jeden dolar účetní hodnoty Tesly více než 11 dolarů (P/BV). Oproti ostatním automobilkám je to až astronomická hodnota. Velmi vysoká je na odvětví výrobců automobilů také hodnota ukazatele P/S, tedy kolikanásobek platí investoři na akcii za jeden dolar tržeb. U ostatních automobilek je tento poměr nižší než 1, pouze u Tesly více než 5. Podle odhadu analytiků by díky dobrým vztahům mezi Muskem a Trumpem mohly akcie Tesly nadále růst a tento rok si připsat až 30 %.

Tabulka: Prodeje nových vozů v USA dle značek 2016/2015



Celkově se pro rok 2017 předpokládal pokles prodeje automobilů. Díky zvolení Donalda Trumpa a jeho plánům podpořit ekonomiku vyššími vládními výdaji a nižšími daněmi by podle nových odhadů mohly prodeje dále růst a za rok 2017 dosáhnout až rekordních 17,9 milionu vozů. Naopak Trumpův nepřátelský postoj k dovozu vozů a jeho plánované zdanění by zahraniční vozy zdražily a případní kupci by se tak mohly poohlížet například na trhu ojetých vozů. Ten je dalším faktorem, který by mohl případný růst prodeje brzdit díky nabídce levnějších alternativ.